199 REPET (ROPE)

Jan 05, 2012 i FILM / TV SERIE,

Efter jag sett filmen Repet (Rope, 1948) av Hitchcock kom jag plötsligen på (ja lite korkat) att det kändes som att hela filmen var ett enda långt klipp. Jag googlade självklart filmen och såg att filmen bara bestod av runt 10 klipp, vilket jag tycker är riktigt häftigt (speciellt av inbillningen till att jag trodde att det var ett enda).
Filmen utspelar sig i en lägenhet och till mestadels i ett enda rum där två män har en middagsbjudning samtidigt, som det ligger en död man i kistan (och nej jag spoilar inte filmen, eftersom det händer precis i början). Mannen i kistan känner alla i rummet på något vis och ingen har en aning om att han ligger däri. Det första vi får se är hur de två männen stryper mannen med ett rep och lägger honom där. De båda männen är av två helt olika karaktärer och det visar sig snart hur nervös den ena mannen blir, vilket blir väldigt tydligt genom hans osäkra, halvadana pianospelande. Den andra är mer än lyrisk över det "perfekta mordet" de just åstadkommit, vilket syns på hans konstanta leende och hans otroliga glöd i blicken. James Stewart gör också en lysande roll av en aning oförskämd (i all rätt) professor.
Det bästa med filmen är att det känns som att man är på plats och tjuvkikar på samtalen, som en osynlig gäst som bara iakttar och följer personerna till fots. Helt klart en väldigt sevärd film och inte heller så lång, bara 80 min, så ingen jättetid måste läggas ner på filmen. Har också för mig att detta är Hitchcocks första färgfilm, som kan vara värt att kika in.
5/5

comment

Comment the post here
will not be published
LOTTA SANDEBÄCK - 23 - STOCKHOLM

ABOUT CLOTHES - FILMS - MY LIFE - AND OF COURSE, SOME MEANINGLESS STUFF

Follow on Bloglovin Follow me with bloglovin'