FILMTIPS

Jun 10, 2012 i FILM / TV SERIE,

Tänkte komma med ett fåtal filmtips för er som (som jag själv) älskar filmpärlor från 30- och 40-talet.


[Rebecca, 1940]

SPÄNNING:
Tänkte börja med min absoluta favorit Rebecca från 1940. Det är en av Hitchcocks bästa, och andas Hitchcock i varje filmbild, dvs spänning och en tvist på slutet! Detta är inte bara en av de bästa från den perioden, utan en av mina favoritfilmer genom ALLA tider. Så bra är den. Klicka här för att se vad jag skrivit om den förut.
FLER TIPS (Originaltitlar): Gaslight (1944), Laura (1944), The Rope (1948), Notorious (1946).



[En skön Historia, 1940]

KOMEDI:
En skön Historia (The Philadelphia Story, George Cukor, 1940) är hysteriskt rolig med tre av de bästa skådespelarna som vandrat på denna jord, som jag tjatat om många gånger i denna blogg. Detta är underhållning!!
Mitt andra tips är en film jag nyligen sett, nämligen Att Vara Eller Icke Vara (To be or not to be, Ernst Lubitsch, 1942), som jag för någon dag sedan skrev om. Klicka här för bättre beskrivning av denna komedi!
FLER TIPS (Originaltitlar): Adams Rib (1948), Bringing up baby (1938), His Girl Friday (1940), The Awful Truth (1937), It Happened One Night (1934).


[Brev Från En Okänd Kvinna, 1948]
DRAMA:
-En helt fantastisk tårdrypande film är Brev Från En Okänd Kvinna (Letter from an Unknown Woman, Max Ophüls, 1948). En känslosam historia om en kvinna som har varit kär i en person hon knappt träffat i många års tid, och han mycket ovetande.
-Mildred Pierce - en amerikansk kvinna
(Mildred Pierce, Michael Curtiz, 1945) är ett klockrent drama som bara måste ses, inte mer kan jag säga.
FLER TIPS (Originaltitlar): Now Voyager (1942), The Ghost and Mrs. Muir (1947), It's a wonderful life (1946), Gone with the Wind (1939), Camille ( 1936), The Mortal Storm (1940).

comment

Comment the post here
will not be published
LOTTA SANDEBÄCK - 23 - STOCKHOLM

ABOUT CLOTHES - FILMS - MY LIFE - AND OF COURSE, SOME MEANINGLESS STUFF

Follow on Bloglovin Follow me with bloglovin'