208 ATT VARA ELLER ICKE VARA (TO BE OR NOT TO BE)

Jun 02, 2012 i FILM / TV SERIE,

Oj, nu ligger jag verkligen efter i att skriva om filmerna jag sett från min kära bok ("1001 filmer du måste se innan du dör", menar jag såklart). Är nämligen uppe i 280 filmer nu.. En film jag är sugen att skriva om är filmen Att vara eller icke vara (To be or not to be, 1942) regisserad av Ernst Lubitsch. En komedi mitt i det tragiska Polen under andra världskriget. Hm tänker ni? Lite konstigt och opassande? Men nej. Detta är en sjukt underhållande film med mycket humor, och trots mycket nöje lyckas Lubitsch hålla uppe allvaret (på ett sätt jag inte kan förklara eller förstå hur han lyckas med). Den roligaste scenen är precis i början då en teaterpjäs i filmen ska repeteras. Pjäsen handlar just om Hitler och efter bara några minuter inne i filmen skrattar jag åt då Hitler-hälsningen måste göras om och om igen varje gång någon entrar.
Hilarious Lubitsch!
5/5

comment

Comment the post here
will not be published
LOTTA SANDEBÄCK - 23 - STOCKHOLM

ABOUT CLOTHES - FILMS - MY LIFE - AND OF COURSE, SOME MEANINGLESS STUFF

Follow on Bloglovin Follow me with bloglovin'